Valtteri kaatoi Miikka Soikon

11.12.2006

Valtteri oli hirmuiskussa Rovaniemen molskilla. Taas on yksi vastustaja selällään.
Näin lähellä selkävoittoa oli Heman. Viittä vaille selälleen menossa sarjan voittaja Jani Käkelä.

Helpin Valtterin ahkera kisatahti tuotti tulosta. Kemin Innon Miikka Soisio kaatui ensi kertaa Rovaniemen Joulumaa-paineissa. Toisen sarjavoiton Juntalle nappasi Aber Amiri.

Neljän painijan voimin napapiirille matkanneet kajaanilaiset päättivät painivuoden 2006 mallikkaasti.  Nokka ei tuhissut, vaikka painityyli oli kreikkalais-roomalainen.

Valtteri Help väänsi ensi kertaa kansallisissa paineissa varsinaisessa kilpasarjassa. Ensimmäinen vastustaja alle 10-vuotiaiden 30 kiloisissa oli järjestävän seuran  Juho-Matti Paloniemi, jonka Valtteri selätti toisella jaksolla. Toisessa ottelussa tuli vastaan ensimmäinen kansainvälinen vastustaja. Norjalaista Meham IL-seuraa edustanut Martin Bethenssen ei saanut kajaanilaisesta pistettäkään, vaan Valtteri väänsi ylivoimaiset pistevoitot molemmilla jaksoilla 0-7 ja 0-8.

Sarjan finaalissa Valtteri kohtasi Kemin Innon Miikka Soikon, joka on aiemmin ollut aina parempi. Heti ottelun alussa Valtsu siirtyi 3-0 johtoon käsivarsiheitolla, mutta sen jälkeen kemiläinen teki kaksi kolmen pinnan suoritusta ja voitti jakson. Toisen jakson alussa Soikko ehti hankkiutua jo 4-0, kun Valtterin niskalenkki lävähti tulisesti. Ote pysyi hyvin kiinni selätykseen asti ja sarjan suurin pytty matkasi Kajaaniin.

-Mua ei enää yhtään jännitä painia Miikka Soikkoa vastaan. Oliko nämä mun parhaat kisat, Valtteri kyseli useampaan otteeseen 347 kilometriä pitkän paluumatkan aikana.

Vaasan SM-kisoissa hieman epäonnistunut Aber Amiri otti helpon voiton alle 12-vuotiaiden 38 kilon sarjassa. Ensin kukistui Oulun Pyrinnön Miro Paaso ylivoimaisella pistevoitolla. Toisessa ottelussa Saloisten Salaman Timi Knuutinen tarjosi etenkin avausjaksolla tiukan vastuksen (jakso Aberille 2-1), mutta toisella jaksolla hartiat kastuivat ja tuloksena selkävoitto ja sarjavoitto.

14-vuotiaiden 58 kilon sarjassa vääntänyt Heman Sidik Ali paini syksyn parhaan ottelunsa ikäluokan parhaana palkittua Jani Käkelää vastaan. Ensimmäisen jakson Heman voitti pistein 3-3. Toisella jaksolla Jani oli puolestaan vahvempi 1-1. Aivan jakson lopussa Heman rullasi, mutta liike lähti sekuntia liian myöhään. Päätösjakson Käkelä voitti 3-1. Hemanin toinen ottelu Haukiputaan Jukka-Pekka Lönnqvistia vastaan olisi ollut voitettavissa. Lauantain taistelevasta Hemanista oli jäljellä vain kalpea muisto ja ottelu päättyi lopulta vastustajan selkävoittoon.

17-vuotiaiden 68 kilon sarjassa paininut Paiam Amiri voitti ensimmäisessä ottelussaan Norjan Kirkenäs AK:n Bendik Wollmanin. Paiam hallitsi ottelua selvästi isompaa ja vahvempaa Wollmania vastaan yllättävän selvästi. Aktiivinen pystypaini päästi kajaanilaisen kokeilemaan junttaa aina ensimmäisenä, eikä norjalainen saanut lopulta yritysvuoroa kummallakaan jaksolla. Jaksot päättyivät ylivoimaisilla pistevoitoilla lukemin 6-0 ja 7-0.

Lohkon loppuottelussa vastaan tuli OP:n tuttu Jussi Niemi. Paiam johti ottelua 1-0, mutta sitten kokoero näkyi kaksintaistelutilanteessa ja oululainen murjoi selkävoiton. Pronssiottelussa Lapin Veikkojen Antti Korhonen oli selvästi vahvempi.