KOLME KLL KULTAA!

22.10.2007

Voittajan käsi on ylhäällä ja Heman on KLL mestari!
Tällä porukalla noustiin Haukiputaalla Suomen kolmanneksi parhaaksi painikunnaksi.
Alle 16-vuotiaiden parhaat ovat mitalinsa saaneet. Heman saa kuvassa onnittelut Painiliiton johtokunnan jäseneltä Vesa Ojalalta.
Panta päässä kuin konsanaan von Döbeln taisteli Aber ykköseksi sarjassaan.

Huippuhomma Juntan painijat! Kolme KLL-mestaruutta ja yhteensä kuusi mitalia ylitti kaikki odotukset. Haukiputaan molskilla hiki virtasi ja vastustajat kaatuivat.

Kajaanilaiset painijat ovat nousseet leveällä rintamalla suomalaisen poika- ja junioripainin kärkikaartiin. Viikonvaihteella Haukiputaalla painituissa Koululiikuntaliiton mestaruuspaineissa Kajaani sijoittui kuntapisteissä kolmanneksi edellään vain Vaasa ja Seinäjoki. Yhdeksän painijan toimesta Kainuuseen tuotiin kuusi mitalia, joista kolme kultaa, yksi hopea ja kaksi pronssia.

-Emme kuvitelleet pystyvämme olemaan näin korkealla seurapisteissä. Taakse jäivät kaikki pääkaupunkiseudun isot kaupungit ja monet suuret painipaikat. Kaiken lisäksi vapaapaini on meille sivulaji ja pääpaino on kreikkalais-roomalaisessa painissa, Kajaanin Juntan päävalmentaja Stevo Petrovic arvioi kisamenestystä.

Ensimmäisenä mestaruutta Haukiputaalla juhli 13-vuotiaiden poikien 42 kilon sarjan voittanut Aber Amiri, joka finaalissa kukisti ylivoimaisella pistevoitolla Haukiputaan Heikki Hakalan. Tiukimmilla Kajaanin Juntan menestynein painija oli semifinaalissa Hollolan Markus Jaakkolan kanssa, joka vajaa minuutti ennen loppua johti vielä 2-0. Aberin loppukiri puri ja finaalipaikka irtosi 6-2 pistevoitolla.

Isoveli Shamal Amiri sai 16-vuotiaiden 62-kilon finaalissa makean revanssin Vaasan Sami Ponsiluomasta. Kaksi viikko sitten vaasalainen pyöritteli ylivoimaisen pistevoiton, mutta nyt osat kääntyivät. Tarkka ja taktisesti viisas paini tuotti ylivoimaisen pistevoiton luvuin 6-0 ennen täyttä aikaa. Kajaanilaisen ylivoimaa kuvaa parhaiten se, ettei yksikään neljästä ottelusta kestänyt täyttä aikaa, eikä kukaan vastustajista tehnyt ainoatakaan pistettä Kajaanin Keskuskoulun vääntäjästä.

Yllättävin mestaruus tuli 16-vuotiaiden 70 kilon sarjassa, jonka finaalissa Heman Sidik Ali kukisti ennakkosuosikki Ilmajoen Arttu Koivulahden tiukassa väännössä pistein 1-2. Ennen finaalia kaatui kolme vastustajaa tyylikkään ja varman painin ansiosta.

-Viimeisen vuoden aikana Heman on kehittynyt meidän pojista eniten. Hänen voittonsa oli meille suurin yllätys. Tiesimme, että hän tulee vielä menestymään, mutta emme uskoneet mestaruuteen saakka, mestareita valmentava Stevo Petrovic arvioi.

Hemanin isot veljet Nabard ja Miro Sidik Ali ratkoivat keskenään hopeamitalin kohtalon 20-vuotiaiden poikien 60 kilon sarjassa. Keskinäisessä kohtaamisessa Nabard oli kaksoisveljeään vahvempi. Molemmille nuorukaisille sarjan voittanut Oulun Niko Ohukainen oli liian kova pala purtavaksi.

Kuudennen mitalin Kajaaniin nappasi Juho Paavola alle 13-vuotiaiden poikien raskaassa sarjassa (75 kg). Toistakymmentä kiloa alipainoisena sarjassa vääntänyt Juho ei kuvia kumarrellut, vaan kolmen otteluvoiton jälkeen pokkasi sarjasta pronssia kaulaansa.

Tällä kertaa ilman mitalia jääneet Heli, Oskari ja Valtteri toimivat finaalipäivän "viihdytysjoukoissa". Ja ihan hyvin toimivat. Valtterille ei kannata synttäreille laittaa lainkaan täytekakkua, vaan kynttilät voi Honkirämeentiellä ruuvata suoraan komeaan keräkaaliin. Niin antaumuksella nuori mies salaattia naamaan pisteli Oulun Raxissa.