SM-painien plussat ja miinukset

30.3.2009

Plussaa löytyi paljon, miinuksiakin muutama.

SM-painit plussat ja miinukset

+ Kajaanihalli kisapaikkana oli hyvä, jotkut väittivät jopa yhdeksi parhaista, joissa viime vuosina on kisoja on pidetty. väkeä olisi mahtunut ehdottomasti enemmän, mutta ei paini Kainuussa mikään yleisömagneettilaji ole.

+ alakerran kisakahvio maton reunalla oli oikea ratkaisu

+ kisabanketista pelkkiä kehuja, ei ole kuulemma Suomessa juuri parempia eväitä ollut. Myös paikka oli hyvä ja ilta sopivan mittainen.

+nettilähetys sai paljon kehuja. Ihmiset olivat seuranneet kisoja kautta Suomen. Edes Suomi24-painipalstalla lähetystä ei haukuttu.

+talkooväkeä riitti lopulta mainiosti. Naisväki teki paljon hommia ja loppujärjestelyt sujuivat hienosti. Kiitokset kainuulaisille painiperheille. Ja tietysti terävälle lähettiryhmälle.

+kisamajoitusten keskittäminen toimi hyvin. Hyvän kokemuksen perusteella on jatkossa helpompi lähteä yhteistyökuvioista neuvottelemaan.

+netti-ilmo toimi hyvin yhtä tunnin katkosta huolimatta. Näppärä apuväline, kun sarjoja oli vain kahdeksan. Ikäkausipaineissa ongelmana sarjojen paljous.

Ja sitten ne miinukset

-Kaksi päivää alle sadan painijan kisoille on ehdottomasti liikaa. Kolmas matto paikalle, neljä tuomaria lisää ja kisat läpi yhdessä päivässä. Silloin tunnelma säilyy hyvänä, matseja on sopivasti ja nykysääntöjen mukaisesti painit väännetään läpi yhtenä päivänä.

Yksipäiväinen tapahtuma säästäisi järjestäjän rahoja tuomarien majoituksissa, ruokailuissa, tilavuokrissa. Samalla talkoolaisia saisi helpommin, kun ei koko viikonloppua kiinni. Kisoihin saapuvat seurat taas säästäisivät tuhansia euroja, kun kulkeminen onnistuisi yksillä autoille ja yhdellä yöpymisellä.

Suosittelen lämpimästi Voikkaan miehiä ensi vuoden osalta harkitsemaan asiaa.

-Ilmoittautuneiden joukkueiden heikot ruokavaraukset. Jos joskus vastaavia kisoja järjestetään, niin silloin ruokavaraukset maksettava ehdottomasti etukäteen! Saman neuvon annan kyllä kaikille muillekin SM-kisojen järjestäjillä. Ruokaa kisapaikalta varmuudella vain etukäteen ruokansa maksaneille. Muut menkööt minne haluavat. Vaikka kisasopimukset velvoittavat järjestävän seuran järjestämään ruokailun kisapaikalla, niin joku vastuu on myös osallistuvilla seuroilla.

-vapaapainijoiden poissaolo. Siihen osattiin kyllä varautua, mutta kato oli lähes totaalinen. Ville Heinolle ja Vaasan Toverien pojille kiitos käynnistä. Helsingin Painimiehet pari painijaa ilmoitti, mutta heilläkään ei liene ollut oikeasti aikomus kisoihin tulla. Ainakin osanottomaksut taisivat jäädä maksamatta.

Eikö vapaan porukka ymmärrä kusevansa tuolla käytöksellä omiin trikoisiinsa? Arvatkaa paljonko huvittaa lähteä raukoilta rajoilta etelään vapaan kisoihin? Ja jos joku sanoo, että nykyiset krekon säännöt särkevät vapurit, niin höpö höpö.  Näillä säännöillä lähdetään painimaan matto-osuutta lähes poikkeuksetta vyörytyksellä. Ja mikäli oikein muistan, niin rullin puolustuksessa ainakin Tampereen EM-painien perusteella vapureilla olisi paljon parannettavaa. Välillä finskiä vietiin molskilla kuin kuoriämpäriä.