Limingasta menestystä

28.3.2010

Jokainen Juntan painijoista pääsi ainakin otteluvoiton makuun Limingan aluepaineissa. Sarjavoittoihin saakka ylsivät Santeri ja Milad. Kuskina ja huoltajana toimineen Jounin kisaraportti ohessa.

PAINIT LIMINKA 27.3.2010

Limingan perinteiset painikisat palasivat taas kalenteriimme, kun Limingan Niittomiehet järjestivät lauantaina hienot väännöt paikallisella liikuntahallilla. Yhdellä matolla painitut kisat venyivät viiden ja puolen tunnin mittaisiksi, mutta se ei tunnelmaa latistanut. Kokonaisjärjestelyt toimivat mainiosti; ottelurytmi oli sujuva, kahvio lähellä ja maittava lounas paikallisessa Hannun Krankan ravintolassa aivan kisapaikan välittömässä läheisyydessä. Kisoihin osallistui seitsemän seuraa 67 painijan voimin.

Juntan saldo kisoista oli iloa, naurua, pari kyyneltä, jännitystä ja menestystä.

Aloittelijat 30kg (6 painijaa)

Arttu Karppinen – Mikael Jansson OP                          4-0

Arttu – Sami Kokko OP                                                 Luovutusvoitto

Valtteri Hakkarainen LaLu – Arttu                               SV

Ekassa matsissa Arttu paini kurinalaisesti ja aktiivisesti. Lenkkiä ja käsivartta haettiin aktiivisesti ja tarvittavat pisteet haettiin maltilla. Työn teko palkittiin pistevoitolla. Loppuottelupaikka tuli kuin vaivihkaa, kerkesipä Arttu vikkelänä poikana suihkuun jo toisen matsin jälkeen. Loppuottelussa Valtteri sai lenkin kiinni, eikä sieltä ollut paluuta hyvästä yrityksestä huolimatta. Arvokas hopeapytty tuli Artulle osanottajarikkaassa sarjassa.

Aloittelijat 45kg (5 painijaa)

Milad Gardniya– Konsta Juvani LNM                          SV (38s)

Milad – Valtteri Tuoma KI                        SV

Milad – Lassi Qvick LNM                                             YPV

Milad – Tuukka                                                              SV

Milad paini hienosti. Otteet olivat sähäkät ja asenne hyvä. Tulokset puhuvat puolestaan ja sarjavoitto oli tosiasia. Vasta vuoden paininut poika alkaa olla valmiina kilpasarjoihin, ainakin pienemmissä kisoissa. Limingan pojasta YPV kravatilla, muut vastukset kääntyivät selälleen. Kravattirullit olisi hyvä säästää kovempiin koitoksiin, aloittelijoissa liike saisi olla jatkossa ”kiellettyjen” listalla, mutta siitä Pekka varmaan kertoo harkoissa enemmän.

Tuukka Härkönen – Lassi Qvick LNM                         SV

Konsta Juvani – Tuukka                                                8-2

Milad – Tuukka                                                              SV

Valtteri Tuoma – Tuukka                                              SV

Tuukka taisteli miehen lailla. Kisoille tuli hyvä alku, kun isäntäseuran Lassi kääntyi ottelun loppupuolella selälleen. Tuli Juvania vastaan tukalasta lenkistä pois komeasti sillan kautta. Taisteli seuran herruudesta Miladin kanssa hyvin, mutta vanhempi vei vielä tällä kertaa pidemmän korren. Tuukka on kehittynyt vuoden aikana niin painillisesti kuin ketteryydessäkin todella paljon. Tämä on tuonut itseluottamusta. Kisaamaan oppii kisoissa, joten ei muuta kuin rohkeasti kisareissulle naapuriseurojen molskeja koluamaan!

Kilpasarja 27kg (4 painijaa)

Pyry Lipponen – Kasper Törmälä KI                            1-2 (1-3, 10-4, 0-6)

Pyry – Kimi Mustonen HaHe                                          SV

Elias Salmela – Pyry                                                      SV

Eka matsi oli kenties Pyryn parasta painia, mitä on nähty, vaikka lopussa pitkään paininut Kasper voittikin matsin. Ekassa erässä varovaista tunnustelua, ja kun toisessa erässä kaveri meni johtoon, niin sitten kovalla sisulla ja häränkäännöillä jakso kääntyi Sotkamon karhulle. Vaikka ratkaisujakso menikin Kasperille, niin jaksovoitto ja tehdyt pisteet nousivat arvoon ennalta-arvaamattomaan. Toisessa matsissa tuli upea selätys hienoja käsivarsiheittoja esittäneestä Kimistä. Elias Salmela oli päivän suvereeni voittaja, mutta kun muut matsit menivät sopivasti ristiin, niin Pyry nousi yllätyshopealle. Muistakaa pojat, painikaa aina loppuun saakka – jokaisella pisteellä on merkitystä!

Kilpasarja 31kg (5 painijaa)

Santeri Kvist – Otto Haataja LaLu                                SV (19s)

Santeri – Mikael Kropsu HaHe                                      SV (2. erä)

Santeri – Olli Hiltunen HaHe                                           SV (2. erä)

Santeri – Niklas Moilanen KI                                         SV

Santeri painoi puntarilla tänään 28 kiloa, ja pääsi painimaan hieman isompia vastaan, mutta olihan siellä tuttujakin naamoja vastassa. Santtu paini monipuolisesti ja rennommin kuin aikoihin. Pekan opit ovat menneet perille. Eka erä Mikaelia vastaan hävittiin 2-0, kerran käytiin maton ulkopuolella ja kerran vastustaja pääsi livahtamaan taakse. Vanhasta viisastuneena Santeri ei murehtinut menneitä, vaan paini omaa painiaan ja työ tuotti tulosta. Liikevalikoima oli laajasti käytössä ja pelisilmääkin löytyi.

Limingan reissu oli kaikin puolin hauska ja opettavainen. Kajaanin Juntta kiittää Limingan Niittomiehiä hyvin järjestetyistä kisoista ja toivottaa painiväen tervetulleeksi Kajaaniin huhtikuun 17. päivänä.

Seuraavan kerran junttalaiset kisaavat seuran omissa kisoissa jo tulevana keskiviikkona kotisalilla. Siihen saakka passailkaa trulleja!