Selkävoittoja ja vesileikkejä

21.11.2010

Pekan ryhmä Aatulla vahvistettuna oli lauantain Savon sydänmailla. Varkaudesta tuli tukku selkä- ja sarjavoittoja. Leppävirran kylpylästä sitten taas kovia kyytejä liukumäestä. Santeri ja Johan viihtyivät kylmäaltaassa niin pitkään, että joutunevat pissimään seuraavat kaksi viikkoa istualtaan.

Järjestäjät yhdistelivät sarjoja niin, että Pyry pääsi ottelemaan myös 26 kilon sarjalaisia vastaan. Samoin yhdessä painittavia sarjoja olivat 38 ja 42 kilon sarjat sekä 46 ja 50 kilon sarjat. Näin jokainen painija näissä sarjoissa sai muutaman ylimääräisen matsin. Ihan hyvä idea.

20.11.2010 Varkaus

Avoimet TUL Savo-Karjala alueen pm-kilpailut

Vapaapaini, järjestäjä Varkauden Tarmo

Pojat ja juniorit alle 20 v.

28 kg: 1) Riku Suhonen Vaajakosken Kuohu, 2) Pyry Lipponen Kajaanin Juntta, 3) Topi Leppänen Varkauden Tarmo.

Ensimmäisessä matsissa Pyry jännitti liikaa ja hävisi sarjavoiton Riku Suhoselle lukemin 2-0 (7-0, 3-0). Jos eka matsissa omat yritykset olivat hakusessa, niin muut matsit hoituivat kotiin ylivoimaisilla pistevoitolla. Reisinosto oli kova sana. Päivän saldona yksi tappio ja kolme voittoa. Hyvä päätös vapaapainikaudelle.

32 kg: 1) Santeri Kvist Kajaanin Juntta, 2) Petri Väkevä Lappeenrannan Työväen Urheilijat, 3) Konsta Kurkinen Vaajakosken Kuohu, 4) Lassi Hyvönen Kuopion Kisa-Veikot,5) Arsi Rosenberg Varkauden Tarmo.

Santeri oli kisojen ylivoimaisin painija. Neljä selkävoittoa ja roppakaupalla jaloista tehtyjä pisteitä. Nyt on hyvä vaihtaa krekoon ja opetella uudet aseet kuntoon ennen kevättä.

35 kg: 1) Valtteri Liikanen Lappeenrannan Työväen Urheilijat, 2) Joel Mettala Kajaanin Juntta, 3) Jonne Kuha Simpeleen Vesa.

Joel hävisi kisojen parhaana painijana palkitulle Valtterille jaksoin 2-1. Monen viikon kuumesairaudet ja lääkekuurit olivat vieneet parhaan terän, eikä Joel jaksanut enää kolmannella jaksolla panna hanttiin normaaliin malliin. Toinen matsi oli hyvää painia ja selkävoitto oli tulos. Mies terveeksi ja säännöllisen treenin jälkeen tulosta syntyy.

38 kg: 1) Johan Mettala Kajaanin Juntta, 2) Martti Kuha Simpeleen Vesa.

Johan oli vauhdissa. Ryminällä jalkoihin ja kovaa puristusta toivot kolme selkävoittoa. Oman sarjan vastustajan ohella selälleen menivät myös sarjaa ylempänä painineet Milad ja Tomi. Toivottavasti Paltaniemen tie aurataan talven aikana, jotta veljekset pääsevät salille säännöllisesti.

42 kg: 1) Milad Gardinya Kajaanin Juntta, 2) Tomi Rusanen Kajaanin Juntta

Milad ja Tomi kävivät keskenään tiukan matsin. Eka jakson Milad voitti ypv, mutta toisella Tomi innostui painimaan. Jaksotappio tuli niukasti lukemin 7-6. Milad on kehittynyt syksyn aikana mukavasti, eikä harjoituksissakaan enää "loukkaantumisia" satu kevään tahtiin. Tomi on kasvanut paljon viimeisen puolen vuoden aikana. Kun jaksaa vain treenata, niin menestystä tulee oman ikäluokan kisoissa.

46 kg: 1) Konsta Kvist Kajaanin Juntta, 2) Tommi Harinen Sorsakosken Teräs.

Konsta pääsi maksamaan kalavelkoja Sorsakosken pojalle. Eka jakson 1-0 johti vaihtui 7-1 tappioon yhden tyhmän kädenannon takia, mutta seuraavat jaksot tulivat kotiin sitten lukemin 8-0 ja 11-3. Hyviä jalkoihin menoja ja rohkeaa painia. Paras matsi viime talven loukkaantumisen jälkeen. Sarjaa ylempänä paininutta Toni-Pekkaa vastaan ei sitten usko riittänyt.

Tytöt

55 kg: 1) Heli Moliis Kajaanin Juntta

Heli oli kisojen ainoa tyttö, kun Järvisen Emma on vielä toipilas. Eka ystävyysmatsissa Sorsakosken Nino Valkosta vastaan kaverin turhan kova ja repiävä ottelutyyli vaati veronsa ja rystyset mustuisivat. Tämä matsi jääkin viimeiseksi "ystävyysotteluksi" kyseistä kaveria vastaan.  Toinen matsi Liperin Jussa Pippuria vastaan oli kipeästä kädestä huolimatta hyvä. Tappiolukemat olivat kuitenkin molemmilla jaksoilla 2-0, kun omia yrityksiä ei pystynyt kunnolla tekemään.

Aloittelijat pojat

35 kg: 1) Viktor Shinkarenko Varkauden Tarmo, 2) IIvari Kosonen Simpeleen Vesa, 3) Arttu Karppinen Kajaanin Juntta, 4) Aatu Mikkola Kajaanin Juntta.

Arttu kärsi tappiot sarjan kahdelle parhaalle, mutta voitti seurakaveri Aatun. Ensi kerralla Arttu pitänee suututtaa ennen matseja, sillä nyt tuntui olevan reissussa vähän liiankin hauskaa. Aatua jännitti kovasti ennen kisoja, mutta jännityksen karistessa eivät tappiotkaan vanhempia poikia vastaan haitanneet. Aatusta tulee kova kaveri, kunhan treeniä on takana tarpeeksi.

42 kg: 1) Vitali Selezny Simpeleen Vesa,2) Aslak Pitkänen Kuopion Kisa-Veikot, 3) Pasi Kesti Kajaanin Juntta, 4) Aatu Vento Simpeleen Vesa.

Pasin ainoa valopilkku oli kolmen pisteen niskalenkin jatko sarjan voittajasta. Hyvin on tänä syksynä opeteltu liike mennyt nuppiin. Siitä kovat aploodit!

Sen tilanteen jälkeen katkaisiin koneesta virta ja kaveri pääsi voittamaan liian helposti. Samaan viisiin tapahtui myös Aslakkia vastaan. Painiottelu alkaa toden teolla matossa, eikä itseään ainakaan kannata siltaan kääntään. Ainoa voitto tuli tällä kertaa luovutuksella.

48 kg: 1) Tuukka Härkönen Kajaanin Juntta, 2) Leevi Repo Simpeleen Vesa.

Juntan tuleva isojen sarjojen toivo puristi häränkäännöstä ainoan vastustajansa siniseksi. Sitkeä oli kaveri, mutta niin oli vääntäjäkin. Ja tällä kertaa spesiaaliliike lähti pystystä.

Osanottajia yhteensä 45, otteluita 60.