Milad ykkönen Sodankylässä

16.1.2011

Milad ja Tomi ottivat tiukan ja hyvän matsin. Vuotta vanhempi Milad oli vielä sananmukaisesti niskan päällä.
Muotiväri sininen. Jos Juntan painijoiden muotimaku on kohdillaan, niin tammikuun muotiväri on sininen.

Melkein 1000 kilometriä tuli vuokra-Mersun mittariin, kun Juntan painijat avasivat krekokauden Sodankylässä. Parhaita otteita esitti Milad, joka nappasi komeasti sarjavoiton. Tiukimman vastuksen antoi seurakaveri Tomi Rusanen, joka jäi tasaisessa sarjassa kuitenkin neljänneksi.

Pojat 13 v.
 34 kg: 1) Eskil Bergersen KAK, 2) Sowas Antowsen AK-54, 3) Santeri Kvist KaJu, 4) Jesse Pitkänen LapVe, 5) Ola Bertheussen Mehamn, 6) Niklas Moilanen KI.

Santerin saldo kisoissa oli kolme voittoa ja kaksi tappiota. Molemmissa tappioissa omat temput koituivat kohtaloksi, sillä kaverit saivat oman spesiaalin eli häränkäännön turhan helposti kiinni. Vanha totuus on, että painiminen alkaa siinä vaiheessa, kun joutuu alle. Santeri oli reilusti alipainoinen sarjaan, mutta vain voittaja oli selvästi isompi. Ja Eskiliä vastaankin Santeri johti selälleen mennessään 3-1..  Painiasentoa paremmaksi, malttia kytätä hyvää heittopaikkaa ja rohkeutta liikkeisiin. Sillä homma korjaantuu.

42 kg: 1) Milad Gardinya KaJu, 2) Sakari Eskola KI, 3) Jarmo Leskelä LaLu, 4) Tomi Rusanen KaJu.

Milad paini parhaat kisansa. Sarja oli tasainen, mutta Milad hallitsi kaikkia otteluitaan. Tiukin vastus tuli Tomilta, joka menetti jaksovoittonsa aivan viime sekunneilla omaan virheeseen. Milad on meidän pojista kaikkein määrätietoisin ja rohkein matolla ja se näkyy.

Vaikka Tomi hävisi kaikki kolme matsiaan, niin valmentajan silmissä tulee palkkioksi kiitettävä arvosana. Voitot Leskelää ja Eskolaa vastaan olivat toooosi lähellä.  Hyvä Tomi!

46 kg: 1) Juho Pahikainen HaHe, 2) Shorrullah Jahya Vadso, 3) Konsta Kvist KaJu, 4) Tuukka Härkönen KaJu, 5) Trygve Pederssen Vadso, 6) Atte Vuolisto HaHe.
 Konsta piti hakea suihkusta pronssimatsiin, sillä lohkossa tuli tappiot sarjan voittaneelle Juholle ja kuudenneksi sijoittuneelle Atelle. Selkävoitto sen sijaan irtosi Norjan pojasta. Pronssimatsissa tuli selkävoitto seurakaverista. Kolmannesta sijasta huolimatta painista oli nyt puhti poissa. Liian helposti loppuu taistelu alle jäädessä ja liian helposti sinne tuli nyt hypättyä. Sarja olisi ollut voitettavissa, vaikka Pahikainen onkin kovasti kehittyä. Kovvuutta, kovvuutta..

Tuukka on vaihtanut 13-vuotiaiden sarjaan ja parin vuoden ikäero vanhimpiin vastustajiin näkyy väistämättä. Pahikaisen veljessarjan nuorempi tapaus hoitui selälleen, mutta siinäkin matsissa huoltajana ollut Pekka meinasi saada sydänkohtauksen. Tuukan kohdalla positiivista yrittää liikkeitä. Aina yritykset eivät vain osu ihan oikeisiin paikkoihin, mutta tuo rohkeus kannattaa säilyttää. Kyllä ne joskus heitot osuvat oikeisiin kohtiin.