Santeri aloitti voitolla

18.9.2011

Juntan kisakausi leivottiin käyntiin Voikkaalla. Sarjavoittoon ylsi Santeri Kvist, joka 34 kilon finaalissa kukisti Espoon Joona Mustosen komealla niskalenkillä.

VUV:n ikäkausipainit 17.9.2011, Kouvolan Kuusankoski. Järjestäjä Voikkaan Urheilu-Veikot.

Voikkaan kisat olivat ensimmäiset vapaan kisat lähes vuoteen ja ensimmäiset kisat sitten viime toukokuun lopun. Otteet porukalla paranevat varmasti rutkasti, kunhan kisoja saadaan kasaan.

Pojat 14v:
 38 kg: 1) Eetu Teräväinen HPM, 2) Niko Gardemeister VUV, 3) Joel Mettala KaJu, 4) Arttu Toikkanen LA.

Joel voitti ensimmäisen matsin selätyksellä, mutta kärsi tappiot kahdessa seuraavassa. Varaa olisi vaikka kuinka paljon parempaan, mutta se edellyttäisi säännöllistä harjoitteluissa käymistä. Nyt se ei sitä ole.

46 kg: 1) Markus Kallio TWM, 2) Rasmus Ruismäki HPM, 3) Milad Gardniya KaJu, 4) Jere Pitkälä HI, 5) Joona Koskinen YTK.
 Milad voitti yhden ottelun selätyksellä ja toisen luovutuksella. HPM:n poikaa vastaan tuli tappio jaksoin 2-1. Voittaja oli selvästi vielä liian hyvä. Milad pyrkii painimaan vapaata ja hakee matossa vapaan liikkeitä aktiivisesti. Hyvät kisat.

48 kg: 1) Casper Väliahdet YTK, 2) Tomi Hietalahti HI, 3) Severi Saari HI, 4) Johan Mettala KaJu.
 Johanin matsit jäivät yhteen puoliskaan, kun poika niskalenkkiä heittäessään tuli rajusti pää edellä mattoon. Onneksi mattotuomari Anni Aalto oli ajantasalla ja vihelsi ottelun poikki. Johan halusi jatkaa jakson loppuun, mutta sitten piti luovuttaa. Loppukisat meni jääpussin kera, mutta tulomatkalla tuntui vauhti olevan päällä, joten säikähdyksellä selviittiin.
 52 kg: 1) Juho Kiukkonen LA, 2) Joonas Wickström HeTa, 3) Tatu Törnqvist YTK, 4) Konsta Kvist KaJu.
  Konstalla oli perhosia vatsassa liian kanssa. Kaksi eka matsia meni ihan harakoille, mutta pronssimatsi oli vähän parempi. Kaveri voitti tiukan matsin jaksoin 2-1 (3-3-, 0-3 ja 3-0). Avausjakson voitto karkasi huonoon vyörytyksen puolustukseen vain muutama sekunti ennen jakson loppua ja toisella jaksolla Konstan lenkki putosi niin maton reunalle, että kaveri pääsi ulos eikä kärsinyt selkätappiota.

Pojat 11v:
 34 kg: 1) Santeri Kvist KaJu, 2) Joona Mustonen VaSa, 3) Topias Saari HI.
 Avausottelussa Santeri oli Joona Mustosta vastaan 0-1 tappiolla, kun kaveri pääsi taistelutilanteessa maton reunalla työntämään Santerin ulos. Santeri haki hyvin liikkeitä tappioasemasta huolimatta ja viimein lävähti niskalenkki. Kaveri kastui vain pari sekuntia ennen jakson loppua. Heinolan pojasta Santeri otti ylivoimaisen pistevoiton. Hyvää painia ja nimenomaan jaloista yritettiin liikkeitä hakia.

36 kg: 1) Wiljam Koivisto TWM, 2) Sauli Heijari PopI, 3) Leevi Putus VaSa, 4) Arttu Karppinen KaJu, 5) Eetu Kivelä LA.
 Arttu voitti ensimmäisen ottelun pistevoitolla, mutta kolmessa seuraavassa tuli sitten tappio. Vähän tuntui, että vastassa pitäisi olla tuttu kaveri, jotta Arttu innostuisi oikein tosissaan taistelemaan. Mutta kisakausi on avattu.
48 kg: 1) Ilja Vanhala PopI, 2) Tuukka Härkönen KaJu.
 Tuukan vastustaja oli yksinkertaisesti parempi. Hyvin Tuukka taisteli ja pääsi karkaamaan kerran maton reunalla sillasta ulos, mutta hyvä taistelukaan ei nyt auttanut. Joka tapauksessa kisakausi on avattu.
 Seurojen väliset pisteet: 1) Lahden Ahkera 94, 2) Popinniemen Isku 49, 3) Helsingin Paini-Miehet 39, 4) Heinolan Isku 38, 5) Turun Voimamiehet ja Voikkaan Urheilu-Veikot 36, 7) Ylä-Tikkurilan Kipinä 29, 8) Kajaanin Juntta 28, 9) Vantaan Sampo 23, 10) Hyvinkään Painiklubi ja Järvenpään Voimailijat 22, 12) Lappeenrannan Työväen Urheilijat 18, 13) Porvoon Weikot ja Varkauden Tarmo 17, 15) Joensuun Voimailukerho 16, 16) Kouvolan Painijat 14, 17) Helsingin Tarmo ja Voikkaan Viesti 11, 19) Tampereen Painiseura 6, 20) Kotkan Voima-Veikot 2. Osallistujia 115, seuroja 20, otteluita 142.