Milad voitti Haaparannalla - hyviä otteita kaikilta

9.10.2011

Juntta nousi Haaparannalla

Vapaapainikauden välipalana lähdettiin käymään Haaparannalla. Ja hyvä että lähdettiin, sillä vastaan tuli lähes joka kaverille vain ennakkoon tuntemattomia vastustajia. Milad ylsi ainoana sarjavoittoon, mutta hienosti paini kyllä koko kilparyhmä.

Pojat 14 v:

47 kg: 1) Milad Gardinya KaJu, 2) Joonas Törmälehto HaHe, 3) Johan Mettala KaJu, 4) Torje Rappe Olsen Narvik AK (6.osallistujaa)

Milad paini yhdet parhaista kisoista. Säännöllinen harjoittelu ja ahkera kilpailu alkaa näkyä, kun otteluvoittoja alkaa tulla selvästi enemmän kuin tappioita. Lauantaina tuli pelkkiä voittoja. Eka matsi Johania vastaan oli tiukin. Milad oli menossa jo selälleen, mutta Johan päästi seurakaverin irti, kun naapurimatolla kongi kumahti! Jatkossa Milad ei ollut enää yllätettävissä ja selätti Johanin hetkeä ennen ensimmäisen jakson loppua. Lohkon kolmas painija norjalainen Trym Sömhovd meni selälleen molemmille.
  Finaalissa Haukiputaan Joonas Törmälehto meni selälleen toisella jaksolla. Avausjakso meni Miladille 6-1. Johan puolestaan kukisti pronssimatsissa Narvikin Torje Rappe Olsenin selätyksellä heti ensimmäisellä jaksolla. Johanin otteissa näkyi perin vähäinen kilparutiini, mutta asia voi korjaantua talven aikana. Ensi kerralla Johan ei päästä Miladia kesken kaiken irti...

53 kg: 1) Juho Pahikainen HaHe, 2) Shukrulla Jahya Vadsö AK, 3) Konsta Kvist KaJu, 4) Atte Vuoristo HaHe (6 os.)

Konsta menetti saumat finaaliin häviämällä Norjan Vesisaaren pojalle pistein 3-0, 2-0. Ilman Konstan antamia ilmaisia pinnoja olisi voitto ollut mahdollinen. Taistelua lisää taaksemeno ja vyörytystilanteissa! Onneksi jatkossa jostain löytyi vanha-Konsta, joka uskaltaa painia. Bodenin poika meni alkulohkon toisessa matsissa komeasti niskalenkkiin, kun Konsta kerrankin teki mitä huoltaja käski. Pronssimatsissa tuli sitten tosi makea voittoa hyvästä kaverista Vuoriston Atesta. Jospa se taas tästä..

Pojat 11 v.

35 kg: 1) Aksel Wallstedt Gällivare SK, 2) Santeri Kvist KaJu, 3) Ivan Lundqvist Luleå BK, 4) Henning Sjöseth Narvik AK (9 os.)

Santeri riehui alkulohkossaan kolmen voiton arvoisesti. Käsivarsi, niskalenkki ja vyörytykset purivat, vaikka krekoa ei ole painittu. Jällivaaran poika finaalissa oli kuitenkin parempi jaksoin 2-1. Eka jakson Santeri vei kahden kolmen pinnan ansiosta ylivoimaisella pistevoitolla. Lukemat olivat tuolloin 6-1.
 Toinen jakso meni sitten taas ypv kaverille, kun tämä pari-kolme kiloa raskaampana osasi käyttää Santerin heittoyritykset hyväksi. Kolmas jaksokin näytti olevan ruotsalaiselle helppo nakki, kun taululla oli pinnat minuutin kohdalla jo 5-0! Ennen mattopainia Santeri pääsi kaventamaan tilanteeksi 5-2, taisteli matosta hienosti ylös ja tehtaili pisteitä. Ylöstulon jälkeen Santeri pääsi vielä kaksi kertaa heittämään kaveria, mutta huonoksi onneksi toisessa tilanteessa kaveri astui maton reunalla yli, eikä sen jälkeen tullut kolmen pinnan heitto tuonut kuin yhden pisteen ulosastumisesta. Pari-kolme sekuntia ennen loppua taululla taisi olla lukemat 6-5. Santeri kiskaisi vielä komeasti lenkistä, mutta aika ennätti loppua. Mutta tosi kova ja hyvä ottelu, jollaisia ei monesti pääse ottamaan.
 Ainoa virhe matsissa oli yrittää heittoja liian aktiivisesti toisella jaksolla ja kolmannen alussa. Joskus kannattaa odottaa sitä heittopaikkaa.

38 kg: 1) Isa Bersanov Vadsö AK, 2) Gabriell Wallgren Gällivare SK, 3) Andreas S. Hansen BK Tana, 4) Hugo Larsson Gällivare SK, 5) Arttu Karppinen KaJu (14 os.)

Artun sarjassa oli peräiti 14 painijaa ja viides sija oli tosi hyvä suoritus. Kaksi ensimmäistä matsia Arttu hoiti hienosti. Jällivaaran poika pantiin selälleen ja Saloisten poika voitettiin lopulta selälleen. Eka jakso päättyi ypv. Kahden hyvän matsin jälkeen tuli pitkä paussi ennen seuraavia otteluita ja hyvä ote katosi. Mutta kisat olivat Artulle ehdottomasti yhdet tämän vuoden parhaista. Kaikesta näkee, että on treenattu tänä vuonna Santerin ja Joelin kanssa.

53 kg: 1) Max Rönnqvist Strömberg BK Snar, 2) Tuukka Härkönen KaJu

Tuukalla oli täydet saumat ottelussaan voittoon asti, sillä ottelu päättyi jaksoin 2-1. Eka jakso meni Tuukalle ylivoimaisella pistevoitolla 7-1. Toiselle jaksolle kaveri tuli päälle kovalla vauhdilla ja hoiti homman ypv. Kolmas jakso päättyi lopulta tasalukemin 4-4. Kaveri oli pitkään sillassakin, mutta niin vain selvisi sieltä pois.
 Nakertajan Karelinin kohdalla näkyi ihan selvästi se, ettei viime viikkoina ole ihan joka kerta treeneissä käyty. Kun harjoituksissa jaksaa käydä taistelemassa Konstan, Miladin ja Johanin kanssa, niin kilpailuissa rupeaa vastustajat pysymään näpeissä.