Värisuora Haukiputaalta

4.3.2012

Milad ykkönen, Konsta kakkonen ja kolmantena (kuvassa) Eero Tapio.
Tuttu viisikko mitaleilla

Juntan pojat matkasivat lauantaina viiden painijan voimin Haukiputaalle kansainväliseen Eero Tapion turnaukseen. Painin maailman mestarin vuosimallia -67 nimeä kantava turnaus sujui kajaanilaisittain mukavasti. Santeri ja Milad voittivat sarjansa. Konsta ja Johan sijoittuivat hopealle ja Joel pronssille. Seurojen välisissä pisteissä Juntta oli hienosti jaetulla kuudennella sijalla 21 seuran joukossa.

Pojat 14v34kg

1. Santeri Kvist Kaju

2. Vilmer Pampin BK Tana (NOR)

3. Antti Saarenpää Salsa

Santeri - Saarenpää (YPV, SV)

Santeri malttoi hakea liikkeitä ja se oli hyvä, jotta saatiin kaivattua molskiaikaa kasvatettua. Käppiä, rullia, taitto ja toisessa erässä häränkäännöllä selätys.

Santeri - Pampin (SV)

Norjalainen selätti saloisten pojan nopeasti, ja otteita seurattiin tiukasti sivusta. Tutut lääkkeet purivat myös norjalaiseen. Käsivarsiheitto, jonka jälkeen niskalenkistä selälleen. Harmi, että painit jäivät kahteen otteluun. Jospa viikon päästä Kemissä uurastetaan sitten vähän enemmän.

Pojat 14v42kg

1. Akseli Yli-Hannuksela IK

2. Miikka Soikko KI

3. Joel Mettala KaJu

Yli-Hannuksela - Joel (SV)

Joel joutui heti paini tauon jälkeen todelliseen tulikokeeseen, kun vastaan asettui kokenut Ilmajokinen. Tasoero oli vielä selvä, mutta Joelilla on valtava potentiaali, kun miehen alku saadaan mukaan harjoituksiin ja kisoihin. Kemissä tärähtää?

Soikko - Joel (YPV, SV)

Toisessa ottelussa Joelilla oli vastassa toinen ikäluokassa menestynyt painija. Tasoero ei kuitenkaan ole niin suuri kuin tulos antaa osoittaa. Eka erä oli selvää Miikan hallintaa. Toisessa erässä Joel tasoitti puntit kolmen pisteen käsivarrella ennenkuin taipui selälleen (tilanteessa 3-3). Treeniä ja kisoja Joel. Mukaan vaan!

Pojat 14v50kg

1. MIlad Gardniya KaJu

2. Konsta Kvist KaJu

3. Leo Saukko HaHe

Konsta - Saukko (YPV, YPV)

Alun tunnustelun jälkeen päästiin mukavasti vauhtiin. Konsta teki Leon lenkkiyrityksestä vastaliikkeen ja rullasi erävoiton. Toisessa erässä nähtiin harjoiteltu taaksemeno ja matala takavyö, jonka perään lisää rullausta. Rohkeutta otteisiin ja liikkeiden kokeilemiseen, niin niillä otteluita käännetään jatkossakin.

Milad - Saukko (SV)

Milad otti ohjat käsiinsä heti alussa ja pamautti Haukiputaan pojan lenkistä selälleen. Ensimmäinen erä ei ehtinyt vanhentua varmaankaan minuuttia. Näitä reippaita otteita kaivataan myös jatkossa.

Milad - Konsta (SV)

Milad hallitsi kavereiden välistä kohtaamista. Milad teki Konstalle nurinkuriset ja päätti kohtaamisen selätykseen ekassa erässä. Harjoitusvastustaja on liian tuttu ja olisi ihan mukava päästä vieraskentillä vääntämään uusiakin vastustajia vastaan.

Pojat 14v52kg

1. Anton Ritola BK Snar (SWE)

2. Johan Mettala KaJu

3. Samuel Purola OP

Ritola - Johan (4-0, SV)

Pitkän kisatauon jälkeen molskille palannut Paltaniemen Karelin oli ekassa matsissa hieman hukassa. Voimat ovat tallessa, mutta ajatus siitä, mitä matsissa pitäisi ja voisi tehdä, ei oikein kristallisoitunut. Normaalioloissa voitettava vastustaja. Tämä ottelu viimeistään sytytti Johanin.

Johan - Joni Pahikainen HaHe

Johan tunnusteli erän alussa vastustajan otteita. Pienen empimisen jälkeen tuttu niskalenkki käyttöön, tiukka puristus ja kaveri selälleen.

Johan - Purola (3-3, SV)

Johan pääsi ottamaan Juntan pojista eniten matseja ja se teki hyvää. Huomattavasti enemmän kisoja talven aikana kiertänyt Pyrinnön poika oli hyvä vastustaja. Johan paini poikkeuksellisen rauhallisesti ja malttoi kuunnella huollon neuvoja. Ekassa erässä noustiin 3-1 tappioasemasta tasoihin. Purola taisteli erän lopun hienosti sillassa kongin kumahdukseen saakka. Toisessa erässä Johan pamautti niskalenkin. Enää eivät Samuelin voimat ja happi riittäneet välttymään selätykseltä.

Osanottajia 126

Seuroja 21

Otteluita 162

Kiitokset kaikille mukavasta reissusta. Tällä kertaa oli painijoiden lisäksi mukana myös kuninkaallista seuraa: keisari Mirohito ja HeLeena Hefner os. Lindvall.

Viikon päästä lauantaina mennään Kemiin Rampan muistopaineihin vääntämään. Varmoja lähtijöitä Santeri, Milad ja Konsta. Tuomareiksi Miro ja Napsu. Autossa on tilaa! Johan, Joel, Arttu??? Ilmoittakaa Jounille.