Konsta ja Jere voitokkaina Joulumaa-paineissa

2.12.2012

Joulumaa-painit olivat vetäneet 151 painijaa painijaa Suomesta, Ruotsista ja Norjasta Rovaniemelle. Kisat menivät sutjakasti läpi ja Kajaanin linja-autoasemalla oltiin tasan klo 23, vaikka tullessa oli väliin hitonmoinen lumipyry.

Jokainen reissussa ollut painija voitti vähintään yhden matsin ja jokainen pääsi painimaan vähintään kahdesti, joten kelpo reissu. Seuraavat kisat on seuran omat pikkujoulu-painit lauantaina 15.12.

Pojat 17 v.

38 kg: 1) Eeli Purola Oulun Pyrintö, 2) Santeri Kvist Kajaanin Juntta, 3) Sondre Larsen Bryteklubben Tana, 4) Andreas Hansen Hammerfest Bryteklubb, 5) Vilmer Pampin Bryteklubben Tana, 6) Antti Saarenpää Saloisten Salama.

Juntan kilparyhmän pojissa näkyy painimuodon vaihtuminen vapaasta krekoon. Etenkin Santerilla painiasento on liian matala ja varovainen. Päätä ylös ja kaveriin kiinni, niin palkintopytyt isonevat. Finaalissa Eeliä vastaan kaveri kietoi kravatin kaulaan, eikä siinä ollut enää sen jälkeen paljoa tehtävissä. Toivottavasti se tuli opeteltua, ettei kravatti kaulassa kannata maaten mennä. Ei edes näin pikkujouluaikana.

50 kg: 1) Konsta Kvist Kajaanin Juntta, 2) Joonas Törmälehto Haukiputaan Heitto, 3) Victor Ruumensaari Råneå Brottarklubb, 4) Aku-Petteri Moilanen Koskelankylän Riento, 5) Gustav Dahl BK-Snar Boden Ruotsi.

Konstalta kelpo kisat. Etenkin matsit Joonasta ja Aku-Petteriä vastaan olivat hyviä, vaikka niskalenkki oli käyttökiellossa. Uusia liikkeitä on opeteltu ja nyt niitä käytettiin. Sama vaan pitää aina vaan uudelleen ja uudelleen. Konsta on luvannut hiihtää tänä talvena 300 kilsaa. Niin taisi olla puhe viime talvenakin, mutta ihan niin paljon ei tainnut tulla....

58 kg: 1) Jesse Kauppinen BK-Snar Boden Ruotsi, 2) Tommi Räsänen Oulun Pyrintö, 3) Mikko Peltokangas Lapuan Virkiä, 4) Atte Vuoristo Haukiputaan Heitto, 5) Aleksi Vuorenmaa Lapuan Virkiä, 5) Milad Gardinya Kajaanin Juntta

Milad joutui sikakovaan lohkoon Ruotsin mestari Jessen ja Lapuan Mikon kanssa. Molemmat ovat selvästi vanhempia ja vielä kovempia, mutta lohkon neljännen kaverin Bodenista, Milad hoiti jakson 2-1. Mutta ihme tanssimista pää alhaalla se paini välissä on.

Aloittelijat

25 kg: 1) Jere Karppinen Kajaanin Juntta, 2) Markus Loponen Oulun Pyrintö, 3) Rasmus Heikura Limingan Niittomiehet, 4) Viktor Johannesen Hammerfest Bryteklubb.

Jere oli pitkästä aikaa kisoissa ja se kyllä näkyi  vähän otteissa. Vaikka paini varovaista, niin kaikki ottelut tuli voitettua. Olisi varmasti paikallaan käydä Kasperin kanssa opettelemassa asioita joskus vähän kilparyhmän treeneissä. Mutta hyvin painittu.

30 kg: 1) Oskari Miettinen Lapin Veikot, 2) Kasper Heikkinen Kajaanin Juntta, 3) Niko Säynäjäaho Haukiputaan Heitto.

Kasperilla oli myös turhaa arkuutta tauon jäljiltä. Mutta jos nyt talvi kuljetaan vääntämässä, niin keväällä tilanne on vamasti toinen.

. 56 kg: 1) Luis Nalrezay BK-Snar Boden Ruotsi, 2) Roni Rantala Båtsjord Sportsklubb, 3) Ville Krökki Kajaanin Juntta, 4) Emil Dahlgvist BK-Snar Boden Ruotsi.

Ville oli eka matsissa liekeissä ja ruotsalainen meni selälleen. "Väsytin sen ensin ulostyönnöillä ja sitten laiton niskalenkistä selälleen", anaysoi Ville. Hopeasija karkasi 4-3 tappioon paltamolaissukujuuret omaavalla Norjan Rantalalle. Viimeiseen matsiin ei oikein yritystä löytyynyt, kun mitali oli jo varma...  Isot pojat pääsevät harvoin näin montaa matsia ottamaan, joten reissuun saattoi olla tyytyväinen.

Joukkueiden pisteet

1) BK Snar BK-Snar Boden Ruotsi 73, 2) LaLu Lapin Lukko 71, 3) BSK Båtsjord Sportsklubb 60, 4) HaHe Haukiputaan Heitto 48, 5) OP Oulun Pyrintö 45, 6) KI Kemin Into 35, 7) LapinV Lapin Veikot 30, 8) KaJu Kajaanin Juntta 26, 9) Mehamn IL Mehamn IL-Bryting Norja 25, 10) LNM Limingan Niittomiehet 24, 10) Hammerfest BK Hammerfest Bryteklubb 24, 12) Virkiä Lapuan Virkiä 23, 13) KoskRi Koskelankylän Riento 22, 13) BK Tana Bryteklubben Tana 22, 15) MuVo Muhoksen Voitto 19, 16) SalSa Saloisten Salama 15, 17) HSKT Haparanda SKT 14, 18) Råneå BK Råneå Brottarklubb 8, 19) IK Ilmajoen Kisailijat 6.