Juntan painivuosi oli menestyksekäs

Painikoulu
Tytöt
Palkitut valmentajineen

Juntta päätti painikauden hymyssä suin

Kymmenen vuoden ikään ehtineen Kajaanin Juntan painikausi 2013-2014 oli menestyksekäs kaikilla mittareilla mitattuna. Keskiviikon kauden päätöstilaisuudessa saatettiin pistää jäätelöä tuulensuojaan hymyssä suin. Kevätjuhlakiireistä seuran vajaasta aktiivisesta juniorista suuri osa oli ennättänyt paikalle Renforsin Rantaan.

Seuran parhaana painija palkittiin Konsta Kvist, joka sijoittui kadettien (alle 17 vuotta) kreikkalais-roomalaisen painin SM-kisoissa kolmanneksi. Kvist oli myös yksi Suomen edustajista Turussa toukokuun alussa painituissa Pohjoismaisissa mestaruuskisoissa.

Kajaanissa viime viikonloppuna käydyt Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailut olivat järjestelyjen ja taloudellisen tuloksen puolesta onnistuneet. Menestystä tuli myös molskilta, kun tyttöryhmän Oona Partanen paini KLL-kultaa ja kokeneemman kaartin Milad Gardniya ja Konsta Kvist täydensivät mitalisuoran. Viime syksynä vapaapainissa KLL-mestaruus irtosi Santeri Kvistin toimesta ja Milad säesti hopealla.

-Vuosi on ollut kiireinen. KLL-kisojen järjestäminen oli iso ponnistus, mutta onnistuimme siinä kiitos aktiivisen seuraväen. Kajaani-halli keräsi puitteiden puolesta kaikkien kisavieraiden kiitokset. Vastaavissa puitteissa ei painikisoja Suomessa juuri järjestetä, puheenjohtaja Pekka Moliis arvioi.

Muutakin kuin kilpailua

Tärkeä osa Juntan seuratyötä on seuran historian ajan ollut painituomaritoimintaan panostaminen. Kaikista harrastajista ei tule olympiapainijoita, joten tuomaritoiminta avaa mahdollisuuden pysyä lajin parissa kilpavuosien jälkeen. Vuonna 2004 painiuran Juntassa aloittanut Miro Sidik Ali sai keväällä FILA III-luokan kansainvälisen tuomarikortin onnistuttuaan Kreikassa pidetyssä tuomarikokeessa.

Seuran muut FILA-tuomarit ovat Stevo Petrovic ja Jari Koivusalo. Millään muulla suomalaisella painiseuralla ei ole vastaavaa määrää FILA-tuomareita. Kevään kauden Petrovic oli tuomarina Vantaan EM-paineissa ja viime viikolla Teheranissa pidetyssä kreikkalais-roomalaisen painin World Cupissa.

Kesän aikana hikoilevat ohjatusti vain seuran vanhemmat kilpapainijat. Varsinaisesti painisalin ovet avautuvat jälleen koulujen alkamisen myötä elokuussa. Ryhmistä nallepaini on jo lähes täysi ja tunkua on muihinkin ryhmiin. Uusi avaus seuralla tulee olemaan Kivaa ilman kilpailua-ryhmä, joka on tarkoitettu niille pojille, joita ei syystä tai toisesta kilpaileminen kiinnosta.

-Seuran tilanne on parempi kuin koskaan. Meillä on paljon harrastajia ja lisää on tulossa. Tästä on hyvä jatkaa ensi syksynä, seuran päävalmentaja Stevo Petrovic myhäilee.