Kajaanin Juntta avaa salin ovet Ukrainan sotaa paenneille

16.3.2022

Kajaanin Juntta ry avaa painiryhmiensä ovet sotaa paenneille ukrainalaisille lapsille ja nuorille. Seuran harjoituksiin nykyisten harrastajien joukkoon ovat tervetulleita niin Ukrainassa painia harrastaneet, kuin lajista kiinnostuneet.

Harrastaminen Juntan salilla on sotaa paenneille lapsille ilmaista. Seura järjestää nuorille ukrainalaisille myös tarvittavat treenivarusteet ja seuran ottama vakuutusturva tullaan ulottamaan koskemaan myös mahdollisia uusia harrastajia.

-Korona-aika on ollut suomalaisille urheiluseuroille vaikeaa aikaa, mutta se on pientä ukrainalaisten vaikeuksiin verrattuna. Kun rahaa ei ole seuran kassassa jaettavaksi, niin tällä tavoin voimme auttaa kotimaansa jättäneitä nuoria painijoita, seuran puheenjohtaja Pekka Moliis toteaa.

Kajaanin Juntta ry haastaa myös kaikki muut suomalaiset urheiluseurat avaamaan harjoitusryhmiensä ovet sotaa paenneille. Pienellä eleellä voi olla suuri vaikutus kotimaansa jättäneille.

-Kielimuuria ei kannata pelätä, sillä urheilu on yhteinen kieli. Niskalenkkiä lyödään ja palloa pelataan ihan samalla tavalla niin suomeksi kuin ukrainaksi. Ja yhdessä suomalaisten kanssa vääntäessä kielitaitokin kehittyy, Moliis muistuttaa.