Näin syntyi Kajaanin Juntta

Elettiin helmikuuta 2004 ja puhelin soi. Soittaja oli mies Vuolijoelta, Stevo Petrovic, johon oli oltu yhteydessä painiasioiden tiimoilta.

-Kajaaniin on muuttanut Vaasasta perhe, jonka pojat ovat painineet. Olisiko mahdollista perustaa tänne painiseura, Stevo kysäisi.

Vaikka hieman hankalana hommaa pidin, niin kävin tapaamassa Sadeg Amiria ja hänen poikiaan keskustan pizzakolmiossa. Mies kertoi käyttäneensä poikia painimassa Kuopiossa saakka, mutta matka oli liian pitkä. Kun pojat vaikuttivat innokkailta, niin lupasin selvittää asiaa.

Pistin menemään sähköpostia kaupunginjohtaja Erkki Vähämaalle, joka soitti alle 10 minuutin kuluttua viestin lähettämisestä ja kysyi: "Mitä se sellainen painimatto maksaa ja millaiset tilat pitää olla?"

Koska mitään takuita homman onnistumisesta ei ollut, niin liikkeelle lähdettiin matalalla profiililla. Matto saatiin lainaan Haapajärven Kiiloilta ja 56 neliön painisali löytyi Rinnekadun vanhalta koululta.

Seuran perustava kokous oli maaliskuussa 2004 samalla kerralla, kun pidimme mattotalkoot. Paikalla olivat minun lisäksi nappuloiden vetäjäksi lupautunut Harri Partanen, Sadeg Amiri, Stevo Petrovic ja Ahmed Palani. Kun matot oli saatu paikalleen, niin muistutin poislähtiessä, että se seurakin pitäisi perustaa.

-Perustetaan vaan. Mihin pitää nimi pistää, Partanen totesi mutkattomaan tapaansa. Ja niin perustettiin seura nimeltä Kajaanin Juntta.