Harjoitusinfoa

Kunkin ryhmän omat harjoitusajat löytyvät tuolta omasta osiostaan. Seuraavassa muutamia tärkeitä sääntöjä painiharjoituksiin liittyen.

1) Ajoissa harjoituksiin. Olkaa paikalla mieluummin 5 minuuttia liian aikaisin kuin 5 minuuttia liian myöhään. On ikävää, kun tusina odottaa viimeistä tossunnauhojen sitojaa.

2) Ei sairaana harjoituksiin. Flunssaisena tai mahavaivaisena ei harjoituksiin kannata lähteä, vaan taudit on paras sairastaa kotona. Erityisen tarkkana kannattaa olla erilaisten ihottumien tai ihotautien kanssa. Niistä enemmän tuolla omassa osiossa.

3) Suihkuun kotona tai salilla. Huolehtikaa siitä, että lapset käyvät aina suihkussa harjoitusten jälkeen joko salilla tai kotona. Jos painija väittää, ettei harjoituksissa tullut hiki, niin hän aivan varmasti valehtelee.

4) Asianmukaiset varusteet harjoituksiin. Painitreeneihin riittää alkuvaiheessa mainiosti t-paita, verkkarit ja sisäliikuntakengät. Jos paini tuntuu olevan se oma juttu, niin etenkin painitossut kannattaa hankkia. Kilpailuissa kulkevien on hyvä hankkia jatkossa omat painitrikoot, vaikka seuran trikoitakin saa vapaasti käyttää. Painivarusteiden hankinnasta kannattaa kysyä lisätietoja Moliisin Pekalta.

5) Juomapullo kyllä, karkit ei. Oman vesipullon voi harjoituksiin ottaa matkaa, sillä yleensä ehditään pieni paussi pitää. Vesi on paras janojuoma treeneissä, limpparit ja mehut sen sijaan ovat ehdottomasti kielletty. Eikä karkkia tarvita painiessa.

6) Mukana tai kaupassa. Pienet painijat voi huoletta jättää painimaan, sillä valmentajat ovat paikalla sitä varten, että kuri salilla säilyy. Treenien aikana vanhemmat voivat käydä lenkillä, kaupassa tai vaikkapa nostelemassa puntteja seuran alkeellisessa punttisalissa. Toki saa seurata menoa molskin laidalla ja vaikkapa tulla avuksi ohjaamaan poikia.

7) Ilmoitus haavereista. Salilla voi aina sattua ja tapahtua jotain vahinkoja, sillä paini on kontaktilaji. Tämän johdosta kaikilla painijoilla on oltava voimassa oleva vakuutus. Se sisältyy myös seuralle maksettavaan painikausimaksuun aloittelijoiden osalta. Jos jotain vahinkoa sattuu, niin kertokaa siitä mahdollisimman nopeasti valmentajille, jotta voidaan neuvoa vakuutuskuvioiden suhteen. Aivan pienistä mustelmista ei kannata lääkäriin rynnätä. Kontaktit kuuluvat lajiin. Jääpussi tai vaikkapa pakkasesta löytyvä sekavihannespussi parantaa 95 prosenttia painikolhuista ennen nukkumaan menoa.