Paini harrastuksena

Paini on monipuolinen laji, joka tarjoaa hienot eväät lasten motoriikan kehittymiseen. Kun voimistelu koululiikunnassa on jäänyt lapsipuolen asemaan, niin painisalilla leikin varjolla tehdyt harjoitteet saavat kuperkeikat pyörimään ja voltit lentämään. Motoriikan kehittymisen voi jokainen havaita omakohtaisesti.

Valtaosa painijoista aloittaa harrastuksen Suomessa 6-8 vuoden iässä, mutta myöhemmällä iälläkin ehtii mainiosti mukaan. Etenkin isojen poikien huipulle ehtii, vaikka salin oven avaisi vasta 14-16 vuoden iässä.

Painikoulu

6-8 vuotiaiden poikien painikoulussa perehdytään ryhmässä toimiseen ja harjoitteluun. Painipuolelta käydään läpi talven aikana muutamia perusliikkeitä ja pidetään hauskaa kerran viikossa.  Salin sääntöjen opetteleminen ja riemukkaat kisailut ovat tärkeä osa harjoittelua.

Väliryhmä

Painikoulun jälkeen seuraava askel on väliryhmä. Ryhmä harjoittelee kaksi kertaa viikossa ja harjoituksissa paneudutaan jo hieman vaikeampiin liikkeisiin ja painiotteluihin. Tärkeä sijansa on poikien motoriikan kehittämisellä kuperkeikkojen, volttien ja kärrynpyörien muodossa. Ryhmän poikien ikähaarukka on tällä hetkellä 8-12 vuotta.

Kilparyhmä

Kilparyhmä on seuran edustuspainijoiden muodostama ykkösnyrkki, joka treenaa matolla neljä kertaa viikossa. Painijat tavoittelevat menestystä kisamolskilta ja se näkyy harjoituksissa. Ryhmän ikähaarukka 13-17 vuotta.

Nallepaini

Seuran nuorimmat löytyvät tästä ryhmästä. Menossa mukana molskilla myös painijan isä tai äiti. Ryhmään otetaan 4-5 vuotiaita tyttöjä ja poikia.