Kuka voittaa ja miksi

Painiottelun voi voittaa selätyksellä, pistevoitolla, ylivoimaisella pistevoitolla ja luovutuksella. Jaksopainista on luovuttu ja nykyään painiaika on  nuorilla 2x2 min. Joissakin kisoissa painiaika voi olla myös 2 tai 3 minuuttia.

Painijat ovat pukeutuneet joko siniseen tai punaiseen trikooseen. Painipaikan seinälle tulee ottelulistat, joista näkyy missä vaiheessa jälkikasvun ottelu on tulossa. Jos nimi on listalla ensimmäisenä, niin silloin oikea trikoiden väri on punainen. Toisena oleva puolestaan paini sinisessä trikoossa.

Yksinkertaisin voitoista on selätys. Jos kaverin hartiat osuvat yhtä aikaa maton pintaan heiton tai väännön seurauksena, niin olet voittaja. Painiotteluissa on tuomarit sitä varten, että he viheltävät pelin poikki siinä vaiheessa, kun ottelu on päättynyt.

Ylivoimaiseen pistevoitoon ottelu päättyy silloin, kun painijoiden välille on tullut riittävän suuri piste-ero. Tuo pistemäärä vähän vaihtelee eri kisoissa, mutta valmentajat kyllä kertovat asian. Yleensä eroksi riittää jaksopainissa seitsemän pinnaa, mutta mikäli painitaan vain yksi jakso, niin ero voi olla 8 tai 10 pistettä. Voitto ratkeaa myös viiden pinnan arvoiseen heittoon tai kahteen kolmeen pisteen arvoiseen suoritukseen.

Painimaton kulmalla on yleensä pistetaulu, josta voi seurata tilannetta ottelun aikana. Enemmän otteluissa pisteitä saavuttanut voittaa, mikäli painitaan täysi otteluaika. Painijat ovat viimeisen päälle herrasmiehiä. Tästä johtuen trikoiden sisältä on aina löydyttävä nenäliina. Ennen matsin alkua myös kätellään niin vastustaja kuin tuomari. Sama tehdään ottelun päättymisen jälkeen.